Szkoła Myślenia Pozytywnego – zadanie na grudzień 2021r.?✨

W miesiącu grudniu, uczniowie SP Nr 1 w Hrubieszowie, z wielką radością przystąpili do wykonania zadania „Budowanie dobrych relacji w smacznych okolicznościach” w ramach programu „Szkoła Myślenia Pozytywnego”. W klasie I a (wych. p. Małgorzata Serafin) odbyły się zajęcia dotyczące zdrowego żywienia. Dzieci zapoznały się z piramidą żywienia oraz plakatami obrazującymi zdrową żywność. Następnie z warzyw, owoców i bakalii wykonywały zdrowe przekąski oraz pachnące ozdoby na wigilijny stół. Rozmawiały na temat roli witamin i minerałów w diecie. Uczniowie z klas I-III, podczas zajęć dodatkowych w szkolnej bibliotece (prow. p. Sylwia Wojak) rozmawiali o swoich ulubionych potrawach i komponowali zdrowe jadłospisy z uwzględnieniem produktów wskazanych przez specjalistów w żywieniu dzieci. Podczas zajęć uczniowie wykonywali wspólne plakaty. Klasa VIIc (wych. p. Monika Anigacz) w ramach zadania na grudzień ze Szkoły Pozytywnego Myślenia, podjęła się wykonania zdrowych dań świątecznych. Uczniowie przygotowali sałatkę jarzynową z gotowanych warzyw, kutię z dużą ilością suszonych owoców i na deser świąteczne pierniczki samodzielnie wypiekane przez uczennice i pięknie przez nie udekorowane. Podobnie wspólny posiłek świąteczny przygotowali dla siebie uczniowie klasy IIIa ( wych. p. Renata Paczała), IVc (wych. p. Monika Jakoś-Wór) oraz Vb (wych. p. Ewa Filipowicz-Sidorczuk) i Vc (wych. p .Anna Lewandowska). Uczniowie raczyli się tradycyjnymi, świątecznymi potrawami, przygotowanymi we współpracy z rodzicami. Pierniczki ozdabiane przez dzieciaki smakowały im nadzwyczajnie oraz sprawiły, że w klasach zapachniało świętami i radosną atmosferą. Wyjątkowo prezentowały się wykonane przez piątoklasistów pomarańcze z goździkami, które nadały nastroju wspólnym rozmowom podczas prezentacji na rzutniku karty #nietylkoodświęta. Klasa IVb (wych. p. Marta Lackowska), realizując grudniowe zadanie, wykorzystywała „Karty nie tylko od święta”. Każdego dnia przed lekcjami wychowawca umieszczał na korkowej tablicy w sali lekcyjnej wydrukowaną kartkę z wybranym zadaniem na dany dzień. W piątki pojawiały się dwie kartki: jedna z zadaniem na piątek i druga z zadaniem na weekend. Uczniowie z niecierpliwością i radością wyczekiwali kart z zadaniem. Zadanie z jednej z kart brzmiało: „napij się herbaty z przyjacielem”. Realizację tego działania połączono z przypadającym na 15 grudnia Dniem Herbaty oraz z wykonaniem kolejnego zadania certyfikacyjnego i przygotowano spotkanie przy zimowej herbatce, którą osłodzono pysznym, zdrowym miodem. Po wprowadzeniu zdalnego nauczania nie zaprzestano działań. Zadania przekazywane były podczas lekcji języka polskiego, a przed przerwą świąteczną uczniowie otrzymali w formie załączników do wiadomości trzy karty z zadaniami na każdy dzień aż do 24 grudnia włącznie. W trakcie ostatnich przed świętami zajęć z wychowawcą rozmawiali o tradycjach bożonarodzeniowych oraz o wigilijnych potrawach i były to ich #zajęcianietylkoodświęta.Pierwszoklasiści z klasy Ic (wych. p. Joanna Nazar) zadanie grudniowe wykonali podczas zdalnej edukacji wspólnie z rodzicami. Uczniowie wraz z rodzicami upiekli i ozdobili świąteczne pierniczki, rozmawiali o tradycjach świątecznych i wykonywali wspólne zdjęcia. Z kolei uczniowie klasie Ib (wych. p. Monika Korneluk) wraz z wychowawczynią wykonali ozdoby w formie pierniczków z masy solnej, które następnie pomalowali i ozdobili a następnie wykorzystali do ozdobienia choinki. Wszystkim działaniom towarzyszyła bardzo radosna atmosfera, która wpłynęła na integrację zespołów klasowych.W myśl powiedzenia: „ Dzielmy się dobrym słowem jak chlebem”, mediatorzy rówieśniczy z klas VII-VIII (opiekun p. Marta Kuczyńska) zorganizowali akcję „Dobre słowo pod jemiołą”, zachęcając uczniów ze wszystkich klas, aby przekazali swoje życzenia dla społeczności szkolnej a także, by byli dla siebie pomocni, życzliwi i wspierający nie tylko od święta. Szkolny Klub Mediatora przygotował specjalną gazetkę z wykorzystaniem gałązek jemioły, na której znalazły się karty #nietylkoodświęta oraz rysunki i plakaty propagujące postawę życzliwości wobec innych.
Zadanie grudniowe bardzo przypadło do gustu społeczności Jedynki, wpłynęło na poprawę relacji w klasach, wzrost świadomości na temat zdrowego odżywiania oraz tradycji świątecznych.
W niezwykły sposób wpłynęło także na poprawę kondycji psychicznej dzieci, młodzieży i dorosłych w tych trudnych czasach pandemii.
 
Koordynator programu „Szkoła Myślenia Pozytywnego 2.0” – Marta Kuczyńska, pedagog szkolny