Fafik jaki jest?

19 marca 2021 r. w klasie 1b odbyły się ostatnie zajęcia w ramach ogólnopolskiego programu „Czytam sobie. Pierwsza klasa” pt. „Fafik – jaki jest?” na podstawie książki Doroty Łoskot – Cichockiej „Nelka i jej piesek Fafik”.

Zajęcia rozpoczęły się od wypowiedzi dzieci na temat ich czworonożnych przyjaciół – skąd się wzięły w ich domach i czego potrzebują. Następnie wysłuchały tekstu, obejrzały ilustracje w książce i wykonały piktogramy fragmentów, które im się najbardziej podobały. Przygotowane karteczki pogrupowały na tablicy według kolejności zdarzeń. Z utworzonego wykresu odczytywały: ilu z nich podobała się konkretna przygoda, o ile więcej ( o ile mniej) osób zaciekawiła podana przygoda, wykonywały obliczenia i opisywały w jaki sposób do nich doszły. Podsumowały, że dotychczasowe ich działania łączy postać bohatera książki – psa Fafika.

W dalszej części zajęć uczniowie pracowali w grupach. Każda otrzymała kartkę
z rysunkiem psa, na której należało zapisać jak najwięcej wyrazów, które mówią o tym, jaki był pies Fafik. Po wyznaczonym czasie karty powędrowały na tablicę i odczytano wyrazy zapisane przez każdą z grup. Uczniowie dowiedzieli się, że wyrazy, które zapisali nazywamy przymiotnikami. Tak spodobało im się to zadanie, że poprosili o podobne. Wyszukiwanie wyrazów określających książkę wypadło jeszcze lepiej.

W ostatniej części nastąpiło podsumowanie programu. Dzieci stwierdziły, że zajęcia bardzo im się podobały i chciałyby, żeby było ich więcej. Ze względu na to, że budziły
w dzieciach zaciekawienie, kreatywność i ogromne zaangażowanie, a także wpłynęły pozytywnie na poziom czytelnictwa, będą w miarę możliwości realizowane również po zakończeniu programu.

Na zakończenie dzieci otrzymały gadżety związane z programem oraz pamiątkowe dyplomy.