Wykonaliśmy kolejne zadanie certyfikacyjne, w ramach udziału naszej szkoły w ogólnopolskim programie „Szkoła Myślenia Pozytywnego”. Pomysł na takie twórcze i kreatywne zadanie otrzymaliśmy od organizatora- Instytutu Edukacji Pozytywnej.
W listopadzie 2021r. zorganizowaliśmy warsztaty pt. „Samorozwój przez sztukę”, które uświadomiły społeczności szkolnej jak duży wpływ ma kontakt człowieka ze sztuką na zdrowie psychiczne człowieka.
Uczniowie klasy I a, pod opieką pani Małgorzaty Serafin i z przy współpracy z rodzicami, wykonali zadanie, przeznaczone dla rodziców i dzieci. Podczas realizacji zadania wykorzystano linki do wirtualnego muzeum, ilustracje dzieł sztuki oraz materiały
z e-booka dla rodziców- Myślę Pozytywnie. Wychowawczyni zainspirowała uczniów i rodziców do zwiedzenia wirtualnego muzeum, wybrania obrazu, który się im podoba oraz stworzenia rodzinnego dzieła, zainspirowanego danym obrazem. Powstała piękna galeria prac, którą można podziwiać na dolnym korytarzu. Większość klas włączyła się w wykonanie zadania, polegającego na organizacji warsztatów dla uczniów, pt. „Samorozwój przez sztukę”
Uczniowie klas Ic (wych. pani Joanna Nazar), IIa (wych. pani Katarzyna Sztuk) oraz IIIa (wych. pani Renata Paczała) wykonali zadanie polegające na nauce wyrażania emocji poprzez taniec i ruch. Uczniowie naśladowali dźwięki natury, poruszali się w rytm muzyki jak drzewa na wietrze itp. Uczennice z klasy IIa, pod kierunkiem pani Kasi opracowały układ taneczny z wykorzystaniem ulubionego utworu. Dużym wyzwaniem dla małych uczniów było stworzenie przedstawienia kukiełkowego, które wymagało wyzwolenia głębokich pokładów emocji. Następnie dzieci wykonywały prace plastyczne z wykorzystaniem różnych technik plastycznych. Klasa IVb, pod opieką pani wych. Marty Lackowskiej przeczytała tekst z e-booka „Samorozwój poprzez sztukę” oraz wykonywała przypisane do poszczególnych fragmentów tekstu zadania. Trzy zadania wybrano do pracy indywidualnej tj. zaprojektuj ogród marzeń, zrób kolaż z kolorowych zdjęć lub namaluj obraz abstrakcyjny. Każdy uczeń wybrał jedno zadanie i wykonał przepiękne prace – prawdziwe dzieła sztuki.
Klasa Vb, pod opieką wych. pani Ewy Filipowicz-Sidorczuk wykonała instalację „Ja i moje emocje”, zaś klasa Vc, pod opieka pani wych. Anny Lewandowskiej, po obejrzeniu e-booka Myślę Pozytywnie, wykonała kolaż pt. „Mój wymarzony ogród” a także układała oryginalny obraz z wykorzystaniem butów. Uczniowie klasy VIIc, pod kierunkiem wych. Pani Moniki Anigacz wykonali instalację plastyczną, którą nazwali „Wulkan emocji”. Praca ta symbolizuje pozytywne i mniej przyjemne emocje, z jakimi w życiu codziennym radzi sobie nastolatek. Wykonanie instalacji plastycznej poprzedziły zajęcia z panią Anną Czernysz, bibliotekarką, która podczas zajęć wykorzystała metodę biblioterapii. Klasa VIIId wzięła udział w zajęciach wychowawczych, które przeprowadziła pani wych. Aneta Rycerz przy współpracy z pedagogiem panią Marta Kuczyńską. Podczas zajęć do wyrażenia emocji pomocne okazały się karty Dixit, które pomagają w rozwoju wyobraźni i kreatywności. Zajęcia z elementami bajkoterapii przeprowadziła w bibliotece szkolnej pani Sylwia Wojak, która zachęciła dzieci do zilustrowania wysłuchanych bajek oraz wykonanie termometra emocji, jakie pojawiły się w związku z wysłuchanymi tekstami. Podczas zajęć w „Klubie Ortograffiti” wszystkie grupy, pod kierunkiem pani Marty Kuczyńskiej wykonywały wspólną instalację na „Dzień Życzliwości”. Powstały kolorowe, wesołe foki, w których wykonanie zaangażowali się nawet ci uczniowie, którzy nie przepadają na co dzień za zajęciami plastycznymi. Podczas wykonywania pracy uczniowie słuchali muzyki relaksacyjnej a następnie uczyli się prawidłowego sposobu oddychania w celu eliminowania stresu.
Wszystkim uczestnikom zadanie listopadowe bardzo przypadło do gustu, w rezultacie wykonania tego zadania:
1.Uczniowie doszli do wniosku, że poprzez sztukę łatwo wyrazić emocje, o których trudno powiedzieć słowami.
2. Zespoły i klasy zintegrowały się podczas wspólnego wykonywania prac i instalacji.
3. Rodzice odnaleźli dobry sposób na wspólne spędzane czasu ze swoimi dziećmi, poprzez zwiedzanie wirtualnego muzeum oraz tworzenie swoich rodzinnych „dzieł sztuki”.
4. Muzykoterapia, biblioterapia oraz terapia ruchem to nowe sposoby naszych uczniów na poznawanie swoich emocji i wyrażanie ich poprzez kontakt z muzyką i literaturą.
5.Uczniowie i nauczyciele uznali, że prawdą jest, iż muzyka łagodzi obyczaje, a kolorowanie i malowanie ma kojący wpływ na psychikę.
Bardzo lubimy wykonywanie naszych zadań certyfikacyjnych, więc z niecierpliwością czekamy już na zadania grudniowe
Koordynator programu „Szkoła Myślenia Pozytywnego” Marta Kuczyńska