Lektury szkolne – jak je oswoić? Co zrobić, aby ich omawianie było przyjemniejsze? Myślę, że sposobem na to mogą być prace projektowe, które są wspaniałą zabawą, ale jednocześnie doskonałym sprawdzeniem znajomości treści lektury. Takie prace projektowe wykonywali ostatnio moi uczniowie.
W klasie 7 a i 7b uczniowie mieli za zdanie wykonać lapbook do lektury Ch. Dickensa „Opowieść wigilijna”. Lapbook miał mieć stronę tytułową oraz zawierać informacje o autorze lektury, plan wydarzeń, prezentację głównego bohatera i wiele innych zagadnień.
Uczniowie klasy 6b po omówieniu lektury „Hobbit, czyli tam i z powrotem” J.R.R. Tolkiena mogli wybrać jedną z trzech prac projektowych: makieta domu Bilbo Bagginsa, plakat przedstawiający plan wyprawy albo projekt gry planszowej.
Klasa 5 a pracowała zaś nad wykonaniem lekturowego pudełka. W pudełku miało się znajdować 10 elementów związanych z treścią książki „Magiczne drzewo. Czerwone krzesło” . Poza tym na wieku pudełka znajdować się musiało streszczenie książki, a w pudełku dodatkowo jeszcze list do wybranego bohatera lektury.
Dzieła uczniów były naprawdę ciekawe, wyjątkowe i pomysłowe. Wielu osobom taka forma pracy przypadła do gustu i już pojawiają się pytania o to, jaki rodzaj zadań projektowych czeka ich przy kolejnej lekturze 🙂
Marta Lackowska