„Szkoła Myślenia Pozytywnego 2.0” Zadnie na miesiąc luty „Zarządzanie sobą w czasie i zarządzanie finansami”

Badania diagnostyczne potwierdzają jednoznacznie, że umiejętność zarządzania czasem oraz finansami korzystnie wpływają na samopoczucie, pomagają w realizacji planów a także przekładają się na obniżenie poziomu lęków i stresu. Dlatego warto uczyć tych umiejętności dzieci i młodzież.
W ramach wykonania zadania, uczniowie wzięli udział w zajęciach wychowawczych, podczas których poznawali przydatne techniki zarządzania sobą w czasie oraz zarządzania finansami. Do realizacji zadania wykorzystywane były narzędzia proponowane przez Instytut Edukacji Pozytywnej oraz autorskie narzędzia, które pomogły uświadomić uczniom ich wpływ na zarządzanie czasem i finansami.
W zadaniu wzięły udział klasy: 1a (wych. p. Małgorzata Serafin), 1b(wych, p. Monika Korneluk), 1c (wych. p. Joanna Nazar), 2a(wych. p. Katarzyna Sztuk), 3a (wych. p. Renata Paczała), 4a(wych. p. Edyta Miller-Wiatrowska), 4b (wych. P. Marta Lackowska), 5b (wych. p. Ewa Filipowicz-Sidorczuk), 5c (wych. p. Anna Lewandowska), 6a (wych. p. Ewa Szostak), 8a (wych. p. Arleta Kowalska).
Uczniowie obejrzeli dostosowane do wieku filmiki, prezentacje, rozmawiali o gospodarowaniu pieniędzmi oraz własnym czasem. Opisywali czynności, które robią w trakcie dnia z uwzględnieniem tych które lubią i tych, których nie lubią. Zastanawiali się, co można zmienić w tym zakresie na lepsze oraz jak efektywniej wykorzystać czas wolny. Wykonywali plakaty klasowe, karty pracy np. tort czasu i koło czasu a także różnego rodzaju planery, które pomagają w kontroli czasu i finansów, między innymi planer: „W tym tygodniu zrobię/w tym tygodniu udało mi się zrobić”.
Zadanie było bardzo ciekawe dla uczniów. Poprzez realizację zadania uczniowie uświadomili sobie w kwestii zarządzania sobą w czasie, że:
-bardzo dużo czasu trwonią na korzystanie z urządzeń technologicznych, korzystanie z Internetu w celach rozrywkowych,
-zbyt mało czasu poświęcają na naukę, rozwijanie pasji i zainteresowań, kontakty z przyjaciółmi w realnym świecie, kontakt
z przyrodą,
– doszli do wniosku, że nadużywanie urządzeń technologicznych oraz nieumiejętność gospodarowania czasem prowadzą do stresu szkolnego, ponieważ pozostaje mało czasu na przygotowanie się do lekcji,
-uświadomili sobie, ze na prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego zbawienny wpływ ma ruch na świeżym powietrzu, kontakt z przyrodą i ze zwierzętami. Uczniowie postanowili więcej czasu poświęcać na te właśnie czynności, a ograniczać te, które im szkodzą oraz które można określić mianem „pożeraczy czasu”.
Uczniowie uświadomili sobie także, że warto prawidłowo gospodarować pieniędzmi oraz oszczędzać na swoje marzenia:
-sprawdzili na co wydają swoje kieszonkowe i uświadomili sobie,
że zbyt dużo wydają na drobiazgi a także słodycze,
-obliczyli, że w krótkim czasie mogą zaoszczędzić na wymarzone przedmioty/czynności, wymaga to od nich systematyczności, konsekwencji w działaniu oraz odnotowywanie swoich wydatków, w celu ich kontrolowania,
Uczniowie byli zgodni co do tego, że właściwe gospodarowanie finansami i stabilność finansowa chronią przed stresem. Życzymy wszystkim uczniom, aby na co dzień doskonalili umiejętności zarządzania własnym czasem oraz finansami.
 
Koordynator programu „Szkoła Myślenia Pozytywnego”-Marta Kuczyńska, pedagog szkolny