Temat stresu jest pod koniec roku szkolnego jak najbardziej aktualny wśród naszych uczniów i uczennic. W tym roku poza standardowymi napięciami związanymi z egzaminami, klasówkami i kartkówkami, dochodzą jeszcze stresy wywołane przedłużającą się izolacją w domach. Co wykonaliśmy w szkole, aby redukować stres szkolny? Oto nasze działania:
Działania klasy I a, IIa, IIIa- uczniowie poznawali techniki relaksacyjne i uczyli się regulacji oddechu poprzez specjalny dobór ćwiczeń oddechowych.
Działania klasy Va -klasa obejrzała krótką prezentację na temat stresu oraz wykonała mapę myśli na temat sposobów radzenia sobie ze stresem.
Działania klasy IVb: Klasa wzięła udział w zajęciach zdanych. Oglądali prezentację, infografiki dotyczące radzenia sobie ze stresem oraz poszukiwali swoich najlepszych sposobów na radzenie sobie z emocjami oraz ze stresem.
W grupie świetlicowej dzieci zastanawiały się czym jest stres. Uczniowie podawali, jaki wpływ na organizm ludzki ma stres, jak radzić sobie ze stresem i jak go redukować. Dzieci wykonywały rysunki a także ćwiczyły techniki redukcji stresu, ćwiczenia oddechowe, odliczanie oraz relaksację przy muzyce. Następnie obejrzały film jak wykonywać dziennik wdzięczności i zaplanowały wykonanie takiego dziennika.
Działania klasy VIIIc:
1. W ramach zajęć z wychowawcą uczniowie oglądali webinar Szczęście. uważność jako sposób na strach i stres. Instytut Edukacji Pozytywnej
2. Zajęcia z wychowawcą – Jak poradzić sobie z lękiem? w oparciu o fragment książki Szkoła bohaterek i bohaterów, czyli jak radzić sobie z życiem Przemek Staroń
3. Przed powrotem uczniów do szkoły przeprowadzono mini ankietę – czego się najbardziej obawiają i jakie mają oczekiwania.
4. Do rodziców wysłano wiadomość z linkiem do filmu zaproponowanego w zadaniu.
5. Dzień przed egzaminem uczniowie losowali kartki z cytatami – afirmacje dodające otuchy.
6. Uczniowie otrzymali także poprzez dziennik librus prezentację Jak radzić sobie ze stresem? przygotowaną przez pedagoga – Wioletta Mazur (w prezentacji przedstawiono różne sposoby na pokonanie stresu, także stresu egzaminacyjnego).
W ramach pracy Klubu Ortograffiti uczniowie podczas zajęć terapeutycznych poszukiwali sposobów na radzenie sobie ze stresem, wybrali gry planszowe i inne gry stolikowe, dzięki którym zapomnieli o stresach nauczania zdalnego.
W ramach realizacji projektu Akademia Szkolnych Liderów Przyszłości, grupa projektowa z naszej szkoły poświęciła projekt na temat „Jak ogarnąć emocje?” uczniom, którzy doświadczyli w ostatnim czasie negatywnych emocji oraz stresu. Odbyły się zajęcia
w klasach i grupie świetlicowej, podczas których zastosowano opisywanie emocji, techniki oddechowe, wizualizację oraz czytanie pozytywnych afirmacji. Zorganizowano „Wystawę książek o emocjach”, wykonano artykuł do gazetki szkolnej poświęcony emocjom, redukcji stresu oraz promocji mediacji rówieśniczych jako sposób na konflikt. Klasy wzięły udział w konkursie na plakat „Nie dajemy mocy szkolnej przemocy”.
Z okazji Dnia Dziecka wszystkie klasy wzięły udział w działaniach integrujących zespoły klasowe; wyjściach na lody, na pizzę, pikniku pod szkołą, rozgrywkach w gry planszowe.
Rodzice uczniów Szkoły Podstawowej Nr 1 za pośrednictwem dziennika Librus otrzymali prezentację o stresie oraz zaproszenie do udziału w szkoleniu prowadzonym przez Instytut Edukacji Pozytywnej.
Wszystkie działania bardzo przypadły uczniom do gustu, były dla nich potrzebne, pomocne i przyjemne. Przed nami ostatnie, czerwcowe zadanie w ramach programu Myślę Pozytywnie
Dziękujemy klasom i ich wychowawcom za piękne wykonanie zadania na maj. Niebawem kolejna relacja z naszych działań.
Marta Kuczyńska- koordynator „Szkoły Myślenia Pozytywnego”
w SP Nr 1 Hrubieszów