Program „Apteczka pierwszej pomocy emocjonalnej”

W roku szkolnym 2024/2025 w Szkole Podstawowej Nr 1 im. Bolesława Prusa w Hrubieszowie realizowano rekomendowany program profilaktyczny pt. „Apteczka pierwszej pomocy emocjonalnej”.
W zajęciach w ramach tego programu, od października 2024r., brała udział klasa 6a (wych. p. Monika Czulak). Program realizowany był przez pedagoga szkolnego Martę Kuczyńską.
Założenia programu:
Apteczka Pierwszej Pomocy Emocjonalnej jest potrzebna, by pomóc nie tylko leczyć rany duszy, ale by również odzyskać dobry humor, nadzieję i nabywać odporność psychiczną.
Celem programu APTECZKA PIERWSZEJ POMOCY EMOCJONALNEJ jest rozwijanie w dzieciach podstawowych umiejętności społecznych i emocjonalnych oraz przygotowanie do radzenia sobie z trudnościami. Korzystając z założeń psychologii pozytywnej, sformułowanych przez amerykańskiego psychologa Martina E.P. Seligmana, przyjęto, że optymizmu można się nauczyć, a postawa optymizmu może prowadzić do szczęśliwego i satysfakcjonującego życia. Program składał się z 10 części tematycznych, które koncentrowały się na kształtowaniu pozytywnych postaw i zachowań, poprzez rozwijanie odporności psychicznej oraz optymistycznego podejścia do życia.
Część 1. APTECZKA SKARBÓW – jak leczyć rany duszy?
Część 2. OPTYMIZM – myśl pozytywnie, wtedy jest łatwiej!
Część 3. PRZYJAŹŃ – okazuj miłość i przyjaźń!
Część 4. KREATYWNOŚĆ – ucz się całe życie, odkrywaj i wzmacniaj swoje talenty!
Część 5. WYTRWAŁOŚĆ – nie poddawaj się, sukces w życiu to bieg na długi dystans!
Część 6. ZDROWIE FIZYCZNE – dbaj o zdrowie i ćwicz codziennie – to poprawia samopoczucie!
Część 7. SZCZEROŚĆ – nie komplikuj niepotrzebnie swojego życia!
Część 8. ŻYCZLIWOŚĆ – próbuj zrozumieć i wspierać innych!
Część 9. WDZIĘCZNOŚĆ – okazuj wdzięczność za wszystko, co cię spotyka!
Część 10. MARZENIA – ustanawiaj cele dla siebie i podążaj za marzeniami!
W ramach programu uczniowie pracowali metodami aktywnymi
w grupach i indywidualnie. Szczególna uwagę przywiązywano do budowania prawidłowych relacji w klasie, sprzyjającej atmosfery na zajęciach, kształtowaniu umiejętności uważności i wdzięczności. Uczniowie stworzyli swoje autorskie pudełka-apteczki, w których gromadzili „skarby” z poszczególnych zajęć.
„Świadomość mocnych stron jest jak Apteczka, w której trzymamy rzeczy, potrzebne w trudnych sytuacjach, Jeśli Apteczka będzie pusta, w niczym Ci nie pomoże..”
Dziękuję uczniom i rodzicom uczniów z klasy 6a oraz pani Monice Czulak za wspaniałą przygodę z „Apteczką…” Życzę uczestnikom, aby udział w programie okazał się przydatny w życiu codziennym,
a stworzone przez nich „Apteczki” skrywały ich skarby i zasoby.
Realizator programu Marta Kuczyńska